Powered By Blogger

Thursday 22 December 2011

sesekali aku teringat

Assalammualaikum..
Sesekali aku teringat nostalgia time sekolah dulu2... ( ni semua pasai anak2 menerai baju sekolah la ni hehehe... ) Waktu tu kepala ni ringgan ja. Zaman tak da masalah .Klu ada pun masalah , mungkin pasai takot nak g sekolah pasai homework lupa buat.. heheehe . Zaman tak da tanggungjawab berat . Macam arwah mak aku selalu ckp , nama pun sekolah , g skola wat perangai elok2 jangan melawan cikgu .
Sekarang , orang lain aku tak taw tapi aku memang selalu tensen , bukan tensen apa juz tensen nak masak apa ya hari ni.. hehehe, bila dah tak da idea , hubby aku la aku ajak join fikirkan masalah negara aku ni . Dia pun kekadang tensen sampai speechless hahahaa ( memang masalah berat taw.. cian kat dia... )
Dulu bila habis ja sekolah , berebut2 nak balik . Bukan rindu rumah sangat pun , sebenarnya berebut2 nak beli jambu serbuk asam makcik yang duk sebelah sekolah ( oh sedap.. ) Hebat tak hebat penangan jambu makcik tu klu nak taw , sampai la aku klu teringat nak makan jambu dia , aku t beli buah jambu pas tu hiris nipis2 taruk dlm plastik then tabur serbuk asam hahahaha.... dasyat !!!! Sambil makan aku nanti story la pasal kisah jambu makcik tukat anak3heheehe
Bila dah sampai ja kat umah aku nanti tolong mak perisi tauge. Mak time tu bisnes mee kari ( sedap wei.. ) dan bihun sup dekat ngan padang di airport bayan lepas ( skg dah jd tempat parking lori n staff kot klu tak salah aku la... :) Habis perisi tauge mandi makan nasi pastu tunggu ayah siap2 nak keluar meniaga. Aku akan tolong ayah tolak kereta tolak ( dulu pakai kereta tolak ja.. ayah belom beli kereta.. ) kereta dia sebenarnya hanya pakai basikal n ada peti beroda tiga ( mcm dlm crita bujang sepah tu..) Ayah panggil kereta roda tiga . Aku akan tolong tolak sampai ke jalan besar , sebabnya time tu kampung aku belum ada jalan tar , kesian ayah nak kayuh atas jalan batu2 jd aku tolong la. Ayah akan bg upah sebab tolong dia :) Duit upah selalunya aku wat neli keropok jajan hehehe.. budak2. Aku time tu br darjah 3 atau 4. Budak lagi ,hinggus pun duk meleleh lap kat baju kekeke...
Habis tolong mak n ayah , aku siap2 pergi mengaji. Tok guru aku pun dah arwah sekarang . Tapi bunyi libasan rotan dia kat lantai masih aku ingat lagi.. hahaha berhantu beb.. Balik mengaji aku akan tolong mak lipat baju . Lipat pun lebih kurang ja.. hahaha, bukan apa dah tak leh fokus dah.. member duk mai panggil ajak main . Kaki pun terketer2 wahahahaah... Time main memang sepenuh jiwa la. Kalu main sembunyi2.. hutan lalang pun redah janji member tak leh jumpa . Kalu main tuju kasut , memang sakit la badan kena tuju.. aku ni lemah sikit kalu masuk bab aim mangsa ni.. sasaran tak pernah tepat ( cis...!! ) Tapi paling bes kalu time hujan , sedaq2 dah berkubang dlm lopak hahaha.. bukan dalam mana pun, lepas tapak kasut selipar ja tapi berkubang tetap berkubang .
Yang paling aku ingat , klu time tu tengah hot sukan badminton kat tv , petang tu mesti main badminton :) kalu kat tv hot bola, aku melopong ja la... gang lelaki pakat membolakan diri sendiri kat padang sekolah . Yang pompuan main batu seremban ja la... hhaha sampai batu pun bulat mcm bola sbb asyik duk bergolek sambut bergolek sambut :)
Itu dulu la , time aku .. dlm 90-an gitu.. Budak2 sekarang dah tak main macam tu kut. Aku tak taw la anak orang lain , tp anak3 aku mmg x main la mcm tu. Main pun dlm kawasan rumah ja. Bukan mengonkong ok, tp tak leh percaya la keadaan sekarang ni , bahaya di mana2... Nauuzubillah Dari main kat luar tu aku prefer anak3ku main dlm umah ja , yang sulung nanti baca buku cerita yang kembar warna2. K lu mai bosan, depa main ligan2 dlm umah main bola dlm umah ( sbb tu umah aku yak da pasu bunga or lampu lantai :) Bosan lagi depa buka youtube cr video nasyid la upin ipin la ben10 la takpun main game dlm internet . Memang bosan jd budak2 zaman sekarang, tpapa nak buat , safety first .Sesekali bawak depa santai2 kat taman or jejalan makan ais krim . Itu ja yang aku boleh buat.. kesan...
Aku rasa cukup sampai di sini dulu, punya ruang waktu aku pasti menulis lagi . Salam :)

No comments:

Post a Comment